Cum a pătruns o limuzină de lux în Coreea de Nord și ce învățăm din asta despre piețele globale opace
Limuzină de lux în Coreea de Nord – În februarie 2019, liderul nord-coreean Kim Jong Un a fost văzut pentru prima dată într-o limuzină blindată Mercedes-Maybach S600, semnând o încălcare flagrantă a sancțiunilor internaționale impuse Coreei de Nord. Investigațiile au scos la iveală un traseu complicat, ce reflectă rețelele comerciale paralele prin care Pyongyang continuă să-și procure bunuri de lux interzise. Drumul limuzinelor Mercedes în Coreea de Nord, dar și povestea celebrului trader Marc Rich, relevă o lecție esențială: acolo unde normele internaționale impun limite, economia informală găsește rute ocolitoare.
Un traseu cu multiple escale: cum a fost „pierdută” o limuzină în drum spre un stat sancționat
Potrivit organizației C4ADS, două limuzine Mercedes-Maybach S600 blindate, ambalate separat în containere, au fost expediate inițial către portul Rotterdam, Olanda, în iunie 2018. Acolo, o companie olandeză de expediere, Slavenburg & Huyser BV, a facilitat transportul către portul Dailan din China.
Din China, containerele au fost preluate de compania japoneză Zuisyo Company și trimise mai departe la Osaka, Japonia. În Japonia, Mino Logistics Japan a preluat responsabilitatea pentru transport, iar de acolo, mașinile au fost expediate la Busan, Coreea de Sud. Aici, o companie sud-coreeană cu nume similar, Mino Logistics Company, a semnat documentele de preluare.
Deși numele celor două firme sugerează o posibilă conexiune, C4ADS a menționat că nu a putut confirma vreo relație între ele. După sosirea în Busan, pe 30 septembrie 2018, limuzinele au fost urcate pe nava DN5505, o ambarcațiune sub pavilion togolez, aparținând firmei Do Young, înregistrată în Insulele Marshall.
Destinația declarată a navei era Nakhodka, Rusia, cu o dată estimativă de sosire pe 5 octombrie. Însă, la 1 octombrie, transponderul DN5505 a fost dezactivat, iar semnalul nu a reapărut decât pe 19 octombrie, când nava se întorcea spre Busan. Nu există dovezi că nava a ajuns vreodată într-un port rusesc.
Pe 7 octombrie, Air Koryo, compania aeriană nord-coreeană, a trimis trei avioane cargo Il-76 Candid la Vladivostok, Rusia. Deși aceste avioane sunt capabile să transporte vehicule, zborurile spre Vladivostok sunt rare și, în cazul de față, neprogramate. Patru luni mai târziu, presa de stat din Coreea de Nord difuza imagini cu Kim Jong Un într-una dintre noile limuzine.
Marc Rich – arhitectul comerțului din umbră
Această abilitate de a manevra prin rețele comerciale neoficiale are precedent în istoria recentă a comerțului global. La începutul anilor 1980, Jamaica s-a confruntat cu o criză energetică acută: statul nu mai avea fonduri pentru a plăti petrolul necesar funcționării rafinăriei sale. Ministrul Energiei, Hugh Hart, a primit vestea într-o seară de vineri că țara risca să rămână fără benzină până duminică.
Cu resursele epuizate și sprijin internațional inexistent, Hart a apelat la Marc Rich, prin intermediul colaboratorului său, Willy Strothotte. Deși părea improbabilă o soluție, Rich, trezit la ora două dimineața în Elveția, a mobilizat un petrolier aflat în drum spre SUA să facă o oprire în Kingston. Sâmbătă seara, petrolul era deja descărcat.
Această decizie riscantă, luată în absența unui contract formal, a salvat Jamaica de la colaps și a cimentat relația dintre statul insular și Marc Rich + Co. Tranzacția reflectă nu doar instinctul de afacerist al lui Rich, ci și forța traderilor de a acționa în afara sistemelor tradiționale financiare și comerciale.
Piața liberă, între reglementare și ingeniozitate
Marc Rich și rețeaua de intermediari care au permis livrarea unei limuzine de lux în Coreea de Nord oferă o imagine elocventă a modului în care comerțul global se reconfigurează atunci când se ciocnește de sancțiuni sau crize. În anii ’70 și ’80, traderii de mărfuri precum Philipp Brothers au speculat oportunitățile deschise de valul de naționalizări din America Latină, Africa și Orientul Mijlociu.
Într-un climat geopolitic în schimbare, în care marile companii occidentale pierdeau controlul asupra resurselor strategice, comercianții agili au profitat din plin. Cazul Guyanei, care în 1971 a naționalizat întreaga industrie de bauxită, este ilustrativ. În pofida așteptărilor CIA că experimentul va eșua, firma Philipp Brothers a intermediat cu succes exporturile țării, oferind o lecție despre cum piețele libere pot reinventa canalele comerciale convenționale.
Lecția din culisele globalizării
Atât exemplul limuzinelor ajunse în Coreea de Nord, cât și cel al livrării de petrol în Jamaica reflectă nu doar ingeniozitatea unor actori economici, ci și fragilitatea sistemelor de reglementare. Într-o lume interconectată, în care sancțiunile, embargourile sau crizele financiare pot paraliza rapid o economie, capacitatea de a opera în afara canalelor convenționale devine o trăsătură definitorie a puterii economice reale.
Citește și: Franța recunoaște oficial Palestina – Europa își înăsprește poziția față de Israel în contextul conflictului din Gaza
Această dinamică nu este nouă, dar devine tot mai relevantă într-un peisaj global unde statul-națiune și actorii non-statali se intersectează în rețele opace, dinamice și dificil de reglementat.
Sursă foto: Profimedia





